Om een niet zo goede reden heb ik mij een maand geleden geabonneerd op HP/De Tijd.
Meteen maar voor een jaar.
Met het goede voornemen het blad itt vroeger VN inderdaad te gaan lezen.
Nee.
Op z’n best blader ik er doorheen.
Soms.
Dat was dus heel dom van me en ik moet het blad weer opzeggen.
Alsof dat nog niet alles was schrijft HP/De Tijd mijn abonnementsgeld 2x af.
Niet alleen op 21/10 € 10 voor een maand maar ook nog eens € 41,50 op 12-11 voor 3 maanden.
Een week geleden stuur ik de abonnementenadministratie een mail met alle exacte gegevens en een uiterst vriendelijke tekst:
“Ik begrijp dit niet.
Gaat het maandabonnement opeens over in een kwartaalabonnement?
Dat kan toch niet zomaar? Al was het maar omdat ik dan duurder uit ben.
Zoeken jullie het even uit?
Zou heel fijn zijn.
vriendelijke groet,”
Reactie: geen.
Ik krijg steeds méér spijt van dat abonnement.
Je kunt je bank gewoon opdracht geven, die 41,50 terug te halen.
Wie weet worden ze dan wakker bij HP/De Tijd.
Dat kan zomaar?
Dan zet je toch het hele betalingsverkeer op losse schroeven?
Sinds kort is het zo dat ieder die een bedrijf toestemming heeft gegeven voor het doen van automatische afschrijvingen (= automatische incasso’s) tot twee maanden na afboeken het geld door zijn eigen bank terug kan laten halen.
Dit ontslaat je niet van je betalingsverplichting. Maar je kunt niet terechte of foutief afgeschreven bedragen rechtmatig terughalen. Het verstevigt ook je onderhandelingspositie met het bedrijf dat de fout in gaat. Automatische incasso is zo een gemakkelijke èn voor de consument veilige manier van betalen.
Dus bel morgen naar je ING (denk ik) en laat ze dat geld terughalen.
Kijk! Dat is een erg leuk verjaardagscadeautje van Theo.
Heb je nog griep?
In dit soort gevallen werkt het erg goed om te storneren (zie Theo) en/of een aangetekende brief te sturen met je klacht. Aangetekend betekent ‘I mean serious business’ en de meeste bedrijven reageren door goed op. Behalve de criminelen onder de bedrijven.
Ik wacht dit weekend even af omdat ze op 21/10 de eerste maal die tien Euro afschrijven.
Als ze dat nu wéér doen laten ze me dus twee abonnementen betalen.
Als ze dat niet doen zijn ze van maandelijkse betaling zonder mijn toestemming overgegaan op kwartaal.
Ik wil het eerst precies weten zodat ik precies kan klagen.
En natuurlijk vermeld ik alles hier opdat google ze te schande kan maken.
Van tien euro per maand naar ruim 40 euro per kwartaal lijkt me niet zo’n vooruitgang. Ik zou kiezen voor de voordeligste optie en dus per maand blijven betalen.
€ 41,50 laten storneren!
Je begrijpt me verkeerd, Theo en ik kan óók rekenen – zie de tekst van mijn 1e mail aan HP/De Tijd: “Gaat het maandabonnement opeens over in een kwartaalabonnement?
Dat kan toch niet zomaar? Al was het maar omdat ik dan duurder uit ben.”
Wat ik zeg is dat er in elk geval 2 mogelijkheden zijn:
1) ze hebben het abonnement omgezet
2) ze schrijven zowel het maand- als het kwartaalabonnement af
Ik schrijf liever een aangetekende brief wanneer ik alle feiten heb. Dat is 1 dezer dagen aangezien ze op 21/10 het maandabonnement afschreven.
Dat gaan ze dus nu weer doen.
Of niet – wanneer ze op kwartaal over zijn gegaan.
Anders wordt het een: “er gebeurt iets raars, het kán dit zijn maar het kan ook dát zijn…”-brief.
Niks tegen toch omdat eerst even uit te zoeken = niet vandaag naar het postkantoor te hollen maar pas begin volgende week.
Je hebt al in een vriendelijke mail om opheldering gevraagd.
Je belt naar het postkantoor en geeft aan dat je de incasso van HP De Tijd d.d. 12/11 ten bedrage van € 41,50 gestorneerd wilt hebben. Je hoeft het postkantoor verder NIETS uit te leggen.
Veel eenvoudiger dan het opstellen van een aangetekende brief en kost geen cent.
Natuurlijk wil ik op het postkantoor niets uitleggen, ik heb het over het versturen van een aangetekende brief.
En of je het leuk vindt of niet, ik doe dit op mijn manier.