Er vallen twee blauwe enveloppen in de bus.
“Geachte heer/mevrouw, U heeft een rekeningnummer aan mij opgegeven voor de Huurtoeslag. Ik heb dit rekeningnummer 2125xxxx opgenomen in mijn administratie. Vanaf nu zal ik voor de Huurtoeslag dit nieuwe rekeningnummer gebruiken voor de uitbetaling van uw teruggave(n) of voorschot(ten).”
De andere tekst is identiek maar gaat over de Zorgtoeslag.
Alleen: ik heb geen recht op Huurtoeslag. Ik heb een koopwoning. En Zorgtoeslag? Geen idee eigenlijk.
Maar erger: dat nummer is niet van mij. En ándere bedragen worden soms wel door de fiscus aan me teruggestort.
Ik bel de belastingtelefoon.
En beland bij iemand die het ook niet weet maar die “binnen twee werkdagen” iemand zal laten terugbellen van het regiokantoor.
Ze raadt me aan wel direct zelf mijn rekeningnummer (terug) te wijzigen – zal ze me een formulier sturen? Hoeft niet, zeg ik, want in de brief staat dat ik dat ook van de site www.belastingdienst.nl kan halen.
Klopt, zegt ze, en het moet dan wel het formulier voor ondernemers zijn.
Ik naar de site. Formulier gevonden (viel nog niet mee), formulier uitgeprint, ondertekend, in enveloppe gedaan.
Nu wil ik natuurlijk weten hoe dit heeft kunnen gebeuren. Foutje van de fiscus? Gemene truc van een oplichter(sbende)?
Maar dat hoor ik dus pas (misschien, hopelijk) als het regiokantoor me belt.
“Binnen twee werkdagen.”
Well done.
Het gaat zo makkelijk mis… Maar rechtbreien is een kunst. Ik hoop dat ze dit snel oplossen!