Ik wil bezuinigen.
Op alles (behalve de dieren en de reizen).
Ook op m’n veel te talrijke goede doelen.
Die ik aanpak zodra ze m’n aandacht trekken bv door een vaste maandelijkse of kwartaalse afschrijving.
Vorige week: Artsen Zonder Grenzen.
Ik kijk op hun site hoe ik er vanaf kom.
Ze geven twee opties.
Als ik mijn vaste donatie wil verminderen kan dat online.
Wil ik er helemaal mee stoppen dan moet ik ze opbellen.
Ik snap het.
Dan kan een aardig mens aan de andere kant van de lijn ‘ach en wee’ en ‘weet u dat wel zeker’ doen.
(wat inderdaad gebeurt)
Vanochtend meldt ING me wanneer ik wil inloggen dat ze hun ‘pakketten’ hebben aangepast.
Ze hebben BasisPakket, BetaalPakket en RoyaalPakket.
Om de een of andere reden heb ik dat RoyaalPakket (15 Euro per kwartaal) met een credit card die ik vrijwel nooit gebruik.
Terwijl ik best toe kan met het BasisPakket (3,75 Euro per kwartaal).
Nu komt het: wie haar pakket wil upgraden naar een duurder pakket kan dat online doen.
Wie wil downgraden moet ze opbellen. Voor 10 cent per minuut.
Ik bel op, regel het met een aardig meisje en zes minuten (=60 cent) later ben ik van mijn dure Pakket af.
Het meisje deed geen ‘ach en wee’ en probeerde het me ook niet uit mijn hoofd te praten.
Waarom moest ik dan toch bellen ipv het even op de computer te kunnen regelen?
Om voor mensen met telefoonangst een extra drempel op te werpen?
Ja, dat is helemaal waar. Als je wil besteden gaan alle deuren open, maar wil je ergens vanaf of iets minderen, dan is dat heel moeilijk en vaak ook nergens te vinden op de site.