Verzonden: woensdag 28 juli 2010 21:14
Aan: Leden Administratie
Onderwerp: opzegging lidmaatschap
Dag,
Gisteren ben ik namens de Dierenbescherming gebeld om geld.
Dit was een zeer onaangename ervaring die ik hier heb beschreven
https://www.jeannesweblog.nl/?p=17814#comments (lees ook de comment van
mijzelf waarin ik naar een verklaring zoek)
Ik overweeg serieus mijn lidmaatschap van DB op te zeggen.
Want natuurlijk wil ik het beste voor de dieren maar ik geef al geld aan
erg veel ándere dierenorganisaties en -zoals op mijn Weblog vermeld- ook
concreet aan Knaagdierencentrum Heiloo (=onderdeel DB).
Maar deze botte benadering, uitsluitend gericht op: ‘je geld of val anders
dood’ – met zo’n club wil ik eigenlijk niets meer te maken hebben.
Ik mail jullie omdat ik nog aarzel.
vriendelijke groet,
Jeanne Doomen
=======
Vanochtend om 10.00 uur een reactie:
Goedemorgen mevrouw Doomen,
Bedankt voor uw mail. Zoals dhr Lomez terecht op uw blog aangeeft, de Dierenbescherming is erbij gebaat dat u ons van uw vervelende ervaring op de hoogte stelt. Dan kunnen wij dit uitzoeken. U bent inderdaad gebeld door een call center die voor ons werkt. Echter, wij werken (al jaren) met dit call center omdat zij zeer integer werken. Maar het kan zijn dat tijdens dit telefoongesprek eea niet goed is overgekomen. Ik zal dit met de betreffende persoon bespreken en zal dit vervolgens aan u terug koppelen.
Waar ik al wel op kan reageren is dat bij de Dierenbescherming uiteraard bekend is dat u de Asieldierenactie steunt (onze hartelijke dank hiervoor), maar niet altijd of u een lokale afdeling van ons steunt. Dit vinden wij ook vervelend, maar vaak gaat het om een onafhankelijk stichting met een eigen administratie.
Voor nu wil ik alvast bedanken voor uw uitgebreide steun aan de Dierenbescherming, zowel bij de actieve opvang van dieren als financieel. Samen met mensen zoals u kunnen wij veel goed werk doen. Helaas is het nog steeds zo dat wij financiële steun nodig hebben om dit werk te kunnen blijven doen. Daarom ons telefonische verzoek voor een hogere bijdrage.
Maar, zoals aangegeven, zal ik uitzoeken hoe dit verzoek is gegaan, want ook wij willen dat dergelijke verzoeken op een juiste en correcte wijze verlopen.
Hopelijk heb ik u hiermee voorlopig voldoende geïnformeerd.
Hartelijke groet,
Katherine Ruitinga
Fondsenwerver Dierenbescherming
=======
En om 13.00 uur:
Beste mevrouw Doomen,
Het bewuste telefoongesprek heb ik kunnen naluisteren en besproken met de persoon die u aan de lijn heeft gehad. Waarschijnlijk heeft hij u niet voldoende kunnen uitleggen waar we deze extra steun voor nodig hebben en waarom wij dit vragen. Want steun ontvangen wij al van u, en daar zijn wij u uiteraard zeer dankbaar voor! Naast uw lidmaatschap steunt u ook nog extra het asielwerk met de zomeractie en gaf u aan het knaagdierencentrumn in Heiloo zowel financieel als dmv actieve dierenopvang te steunen.
Dit vinden wij natuurlijk fantastisch! Maar zoals in mijn vorige mail al aangegeven, de Dierenbescherming heeft extra steun nodig om al haar goede werk te kunnen blijven doen. Dus naast het asielwerk, ook het inspectiewerk, het ambulancewerk, het lobbywerk, etcetc. Alle beetjes helpen.
De Dierenbescherming wil haar leden echter niet overvragen en ook niemand voor het hoofd stoten. Mocht dit bij u wel gebeurd zijn dan bieden wij hiervoor onze excuses aan, dit was uiteraard niet de bedoeling. Wij zijn blij met alle steun die wij ontvangen, en iedereen moet dat kunnen doen naar eigen inzicht en vermogen.
Wij hopen dat wij u kunnen behouden als lid van onze organisatie.
Hartelijke groet,
Katherine Ruitinga
Fondsenwerver Dierenbescherming
=============
Cursivering uiteraard van mij.
Ik vind het eerlijk gezegd wel bijzonder dat er zo snel wordt gereageerd en zo uitgebreid. De meeste bedrijven laten niets meer horen of geven een standaard reactie waar je niets aan hebt.
Ben wel benieuwd wat je nu besluit ten aanzien van het lidmaatschap?
Inderdaad bijzonder en ook aardig zo’uitgebreide reactie. Wat niet wegneemt dat mevr Ruitinga m.i. de pointe toch niet helemaal heeft begrepen. Niet het feit dát om meer geld werd gevraagd en de achterliggende redenen doen ertoe, maar de botte en half beschuldigende wijze waaróp het werd gedaan. Compleet foute toon, waar je de goedwillende die toch al ruim doneert hoog de gordijnen mee injaagt. Zo’n extra-donatie verzoek vraagt om een zeer sensitieve approach, die je nooit aan zomaar een call centre (ongeïnteresseerde werkstudenten) mag overlaten. Moeilijke actie, niet begrepen, totaal verkeerde uitvoering.
Helemaal eens met Jaap. Ik sta ook op het punt de automatische incasso maar op te zeggen zodra mij om een extra donatie wordt gevraagd. Echt vreemd dat deze manier van werving ontstaan is. Ik vraag me af hoeveel mensen hier doodnormaal op reageren en bijstorten.