Een overbuurvrouw plaatst een bestelling.
Ik ken haar niet goed (sterker: als ik haar tegenkwam zou ik haar niet eens hérkennen) maar ze is bevriend met iemand die ik wél ken.
Dus vind ik het flauw om te reageren met “eerst betalen, dan doe ik het in de bus”. Zodat ik mail dat ik het direct in de bus zal doen (wat ik ook doe) want “met dat geld komt het vast wel goed”.
We zijn nu 12 dagen verder (mijn normale reserveringstermijn is 14 dagen).
De overbuurvrouw heeft nog niet betaald. Ze heeft ook niet gereageerd op de ontvangst van de artikelen.
Zodat ik nu al een week zit te denken: wanneer kan ik -voorzichtig- vragen om het geld.
En: hóe.
Het mag natuurlijk niet streng-zakelijk.
Het moet opgewekt-vriendelijk. Speels. Een beetje ‘o ja, nu ik je tóch spreek, misschien is het je ontschoten maar’.
Alleen spréék ik haar nooit. Dus dat terloopse zit er niet in.
Misschien had ik toch beter direct formeel ‘zodra je betaald hebt krijg je de artikelen – de reserveringstermijn is etc’ kunnen doen.
Hippo zegt
Printje van deze post (plus evt. reacties) in de bus doen? Misschien niet zo subtiel, maar geeft wel aan dat je ermee zit, niet wilt ‘zaniken’ maar ook dat dit probleem helemaal niet zou moeten bestaan omdat ze al betaald had moeten hebben?
Karin zegt
Ik zou haar gewoon een mailtje sturen. Met iets van Beste ….,
twee weken geleden heb jij een bestelling bij mij gedaan. Normaal lever ik pas de artikelen af als de betaling binnen is, maar omdat jij mijn overbuurvrouw bent heb ik het gelijk maar even bij je langsgebracht.
Ik heb alleen nog geen betaling van je binnen gehad. Wellicht is je dat ontschoten of is hij nog onderweg. Ik zou het fijn vinden om deze week nog te ontvangen.
Of iets in die strekking dus.
Zei zij stoer, nadat ze 3 maanden op een betaling had gewacht van een factuur van een bekende. Inderdaad het niet willen zeuren, maar toch… je hebt recht op dat geld.
Jeanne zegt
@ Karin: Ik heb precies zo’n mail verzonden.
Tekst ietsje aangepast maar *bijna* identiek.
Dank je!
Karin zegt
Graag gedaan 🙂 Laat je weten hoe het afloopt? Vaak valt het reuze mee.
Jeanne zegt
@ Karin: probleem opgelost! Ze begreep ook dat ik me er ongemakkelijk over had gevoeld 🙂
Gisteren surfte ik nog naar een site die email-counseling bood. Met een starttarief van meer dan 200 Euro voor een klein probleem.
Heb ik toch maar mooi uitgespaard dankzij dit weblog 😀
(om misverstanden te voorkomen: ik zat zomaar te surfen en kwam er terecht – ik was niet echt op zóek naar counseling per mail)