Ik heb mijn Winkel helemaal verkeerd opgezet.
Teveel kleine, goedkope dingen.
Laatst zei iemand: gooi die er dan uit.
Ik reageerde: nee, want ze nemen geen plaats in en het is toch alleen maar fijn als ik er ook nog geld voor krijg. Anders is de hele investering voor niets geweest.
Dom, dom, dom.
Voorbeeld 1:
Ik verplicht mij om zodra het geld binnen is direct naar de brievenbus te hollen.
Gisteren: door de storm met een (1) envelopje waarin 2 stickers twv -samen- 35 cent.
Als ik hieraan al ‘winst’ had ging die op aan de envelop.
Voorbeeld 2:
Vorige week bestelt iemand 5 plastic kikkers twv incl. verzendkosten 4 Euro.
Ik doe er een kadootje (ander type kikkertje) bij. Het pakje komt niet aan.
De klant wil nieuwe kikkers en of ik ze nu als pakket (dus met Track & Trace) kan verzenden.
Dit doe ik.
Financieel heb ik er nu op toegelegd.
En aan het heen en weer mailen en gedoe enzo heeft het me alles bij elkaar (en dit verdeeld over vier dagen dus steeds weer *opnieuw* aandacht vragend) twee uur gekost.
Dat is niet efficiënt – om het zacht uit te drukken.
Jaap zegt
Kun je niet bepaalde combinaties maken van een aantal kleinere artikelen – verrassings-/geschenkpaketten e.d.?
En/of (voor degenen die slechts 1 artikel willen) een minimumbestelbedrag/bundel invoeren?
Minder maatwerk, jammer, maar ook minder handling en kosten, misschien iets langere doorlooptijd maar wel weer grotere opbrengst per order. (Ontelbaar veel artikelen in de detailhandel worden per bundel verkocht.)
Jeanne zegt
Verrassingspakketten heb ik geprobeerd – daar is in de jaren dat het mogelijk was 2x gebruik van gemaakt en het gaf veel gezeur ook nog.
Wat deels door mezelf kwam omdat ik het extra mooi wou maken. Waarop niet eens een ‘is goed aangekomen’ kwam zodat ik me weer extra gefopt voelde.
Over minimumbestelbedrag heb ik eerder gedacht, weet niet meer wat daar ook weer tegen was.
Jaap zegt
Met een minimale ordergrootte van bijv. 5 euro excl verzendkosten schift je de kleinbesteders er uit, verhoog je de opbrengst per bestelling plus omzetsnelheid.
Ik zit te denken Jeanne, maar het enige ‘tegen’ dat ik kan verzinnen is dat je de kleinbestellers niet (meer) op maat kunt bedienen. Misschien verlies je dus een paar klanten, maar geen substantiële omzet. Bovendien lijkt me 5 euro voor de geïnteresseerde koper nauwelijks een (prijs)drempel.
(Zie ik iets over het hoofd?)
Jeanne zegt
Ik neig er nu ernstig toe.
Nu nog de vraag hoe het te formuleren op de site.
Heb jij een idee?
Jaap zegt
ff overleggen met R.
Beste klant. De minimale ordergrootte is 5 euro excl. verzendkosten.
Gewoon meedelen, geen verklaring, excuus o.i.d.
Karin zegt
Je hebt nu toch alleen verzendkosten? Dus als iets 44 ct kost om te verzenden zijn de verzendkosten 44ct of heb ik dat verkeerd? Je kunt ook administratie en verzendkosten in rekening brengen. Dat betaal ik bijvoorbeeld ook bij Wehkamp. Daarbij kun je zeggen dat de verzending op risico van de klant is en als ze via track en trace willen ontvangen dat dat kan, maar dat daar dan een prijskaartje aanhangt. Laat het wel zijn. Als je via internet wilt kopen dan zitten daar kosten aan en die zijn imho niet voor jou, maar voor de klant. Die hoeft niet door weer en wind naar de winkel. En mensen die daarover zeuren, die fietsen dan maar naar de Bruna of waarheen dan ook. Gemak dient de mens en daar kán nu eenmaal een prijskaartje aan hangen.
Jeanne zegt
Ok. Ik doe het.
Nu dus inderdaad alleen nog het hoe en wat en waar.
Op de voorpagina? nee, geen ruimte.
Bij de voorwaarden? Die leest niemand.
Op het bestelformulier?
“Btw klant, hartstikke leuk als je een sticker voor 35 cent wil bestellen maar …. wij nemen je bestelling pas in behandeling vanaf 5 Euro – have a nice day!”
Help me aan een strak plan en je krijgt écht een kado!
Hansje zegt
Bij de voorwaarden, dat lijkt me de meest logische plek.
En dan bóven de alinea dat je bij bestellingen boven €45 geen verzendkosten rekent.
Daarboven dus een alinea toevoegen:
“Het minumumbedrag dat in rekening wordt gebracht is € 5, in verband met de kosten van administratie en verzending.”
Jeanne zegt
“In rekening gebracht” klinkt alsof ik er een slaatje uit wil slaan, vind ik.
Want hoeveel ‘administratiekosten’ kan iemand nou hebben als ik voor 80 cent stickers wil kopen – zou ik dan denken.
Maar dank voor het meedenken iedereen.
Samen komen we er hopelijk uit.
Kim zegt
Nou, denk eens aan het feit dat jij:
– de stickers moet kopen (en dus een hoop dingen door moet kijken, waarbij je steeds moet afwegen of het iets voor je winkel is. Je zal ook een hoop ‘prulspul’ tegenkomen)
– de stickers moet laten vervoeren, als je ze in Amerika hebt gehaald
– thuis de boel moet sorteren
– de stickers op de foto moet zetten en er een juiste prijs bij bedenken + de juiste verzendkosten aan moet geven
– de stickers in een (door jou betaalde!) envelop moet stoppen, adresseren en (liefst dezelfde dag nog) naar de post moet brengen
Ik wil alleen maar aangeven dat er meer werk in zit dan jijzelf misschien nog ziet.
Mocht je toch dat minimum-bedrag niet zo geschikt vinden, kan je eventueel ook, om de ‘kleine besteller’ niet kwijt te raken, alvast de kosten voor de envelop in de prijs van het artikel verwerken (als het om een paar centen gaat) of in de prijs van de verzendkosten (postzegel + bubbeltjesenvelop, bijvoorbeeld). Het lijkt mij namelijk niet meer dan redelijk dat de koper op de een of andere manier ook de envelop betaald (als je dat niet als los onderdeel wilt zetten, kan je het dus misschien in de ‘winstmarge’ verwerken).
Verder zou je ook kunnen aangeven dat je bestelling van minder dan €5 niet per se dezelfde dag verstuurd, maar eerder ‘wanneer je toch de deur uitgaat’. En dat zal nog wel vaak genoeg zijn. Dat bespaart jezelf misschien enig gedoe.
Het zijn maar suggesties, hoor. Zie maar wat je ermee doet.
Ik zou ze zelf onder de voorwaarden zetten. En misschien voor je eigen gemoedsrust even als een opvallende banner op de voorpagina: let op, gewijzigde voorwaarden of zo. Hoewel ik me ook kan voorstellen dat je vreest dat mensen daarvan schrikken. Maar je kan het heel redelijk uitleggen, neem ik aan. En ieder weldenkend mens zal begrijpen dat het voor jou niet rendabel is als je voor elk wissewasje naar de brievenbus is (en als het risico van het ‘niet doorvoeren van nieuw beleid’ is dat de kleine artikelen misschien wel uit de winkel verdwijnen, dan zou ik als liefhebber van de kleine artikelen wel begrip voor het nieuwe beleid hebben)
Een andere mogelijkheid: zet het als een melding in je volgende nieuwsbrief. De vaste klanten weten het dan (als ze’m lezen), de nieuwe klanten hebben nooit beter geweten.
Nogmaals: ziemaar wat je ermee doet. Maar succes met het nadenken over en het eventueel uitwerken van je nieuwe beleid.
Karin zegt
Ik weet niet meer waar (Viking, Misco??), maar ik krijg wel eens van die bestelboekjes met zo’n bestelformulier en daar staat onderaan al voorgedrukt dat ik 4,25 kwijt ben aan administratiekosten. Boven een betaald bestelbedrag hoef je dat niet meer te betalen. Nu heb jij boven de 45 euro geen verzendkosten meer, maar wellicht toch met een basisbedrag beginnen. Wat al geschreven is: je hebt je kosten al gemaakt en dat is meer dan de postzegel. Misschien een beetje bij de prijs en een beetje bij de ‘administratiekosten’?
Jeanne zegt
@ Karin: ik blijf het onsympatiek vinden.
Zoals het overkomt.
Want ‘de klant’ kent dat hele verhaal zoals Kim het opschreef natuurlijk niet.
Die denkt: leuke stickers van die vlinders en best duur die verzendkosten gerelateerd aan de prijs van het artikel – en dan ook nog administratiekosten?!
Viking doet trouwens niet aan administratiekosten – die heeft alleen dat ándere systeem (vanaf 45 Euro gratis bezorgd).
Karin zegt
Misschien moet je met de goedkopere artikelen altijd voor een setprijs gaan. Je hebt een aantal grote vellen met stickers en een paar setjes. Bijvoorbeeld de glimmende stickers. (zie ik dat de raceauto’s maar 50ct zijn en andere (volgens mij zo’n zelfde soort velletje 75ct). Maar als je nu alle stickers geen prijs geeft maar een prijsklasse. Stickers uit prijsklasse A zijn 5 voor 5 euro, uit prijsklasse B 7 voor 5 euro (of een ander bedrag) zodat je voorkomt dat mensen één sticker bestellen voor 35 ct. Waarbij je altijd nog kunt zeggen dat 1velletje uit prijsklasse B gelijk staat aan 2 velletjes uit prijsklasse C, zodat mensen ook combinaties kunnen maken. Maar dat je ze dus alleen per setje verkoopt. Een setje dat mensen zelf kunnen samenstellen, maar wat minimaal 5 euro kost. En omdat alles natuurlijk samen in één envelop past ben je wat verzendkosten niet veel meer kwijt dan wanneer je 1 losse sticker koopt.
Maar ook aan dit idee zitten natuurlijk weer bezwaren, zoals iemand die bij een boek ook een sticker wil enz enz… maar het voorkomt dat je voor een sticker van 35 ct een hoop poespas moet uithalen.
Jeanne zegt
De prijsverschillen in die stickers zitten erin dat ik sommige zelf mooier vind dan andere.
En ik wil koste wat kost voorkomen dat mensen zeggen: en voor deze troep heb ik X betaald?
De ‘matige’ prijs ik daarom bewust laag.
Een ander probleem: de groothandel waar ik die stickers koop heeft tegenwoordig dezelfde stickers in een slechtere kwaliteit dan de eerdere jaren.
Ik ga dus (na de laatste keer) niet bij-kopen. Zodat er straks ook geen setjes meer te maken zijn, in elk geval niet van álles.
Karin zegt
Maar als Hollandse klant vraag ik mij bij die velletjes (het gaat dan om die glitterstickers met slangen, vlinders ed 07-0088) waarom die ene dan duurder is dan de andere. In mijn ogen (vanaf het scherm hier) gaat dit toch allemaal om dezelfde soort stickers op een zelfde soort velletje. Ik zou ze dan allemaal gelijk in prijs maken, en dan gelijk trekken aan de hoogte prijs, dus allemaal 75ct en dat vind ik nog niet duur voor een vel glitterstickers. Want wat kosten die in de winkel? ZO’n heel velletje. Vast vanaf een euro.
(en dat roept deze dame die zelf maar niet commercieel kan zijn LOL)
Jaap zegt
@Karin. Helemaal eens. Bij zo’n gevarieerde collectie is overzichtelijkheid van de prijzen belangrijker dan de redelijkheid ervan. Koopt erg lekker weg voor de klant, kun je ook weer makkelijker setjes maken. Bundeling, vereenvoudiging: sleutelwoorden.
mariette zegt
Ik heb beide discussie gelezen en ik herken veel van de tijd dat ik nog mijn online store had. Vooral het steeds pakjes gaan wegbrengen viel me op een gegeven moment zwaar. Dat ik soms uren voor iemand bezig was om een vraag te beantwoorden en vervolgens een flesje voor 7,50 euro kon gaan wegbrengen deerde me minder. Maar dat wegbrengen steeds wél.
Ik heb later bedacht dat het veel rustiger is als je enkele vaste momenten hebt om post weg te brengen. Dat is ook in de winkelvoorwaarden gekomen. Dat er op die en die dag verzonden werd. En bij mij ging het notabene om ‘geneesmiddelen’. In ieder geval iets dat mensen snel nodig hadden. Het stuitte nooit op problemen. Als ik dan eens zelf eerder iets ging wegbrengen, dan voelde dat ook niet vervelend omdat het mijn eigen keuze was en geen móeten meer! Dat maakt een heel verschil.
Niemand verwacht meer dat je direct de volgende dag iets in de bus hebt.
Als het wel een keer gebeurt is dat leuk, maar het hoeft niet.
Misschien geeft zoiets om mee te beginnen ook al wat meer rust bij je.
Daarna kan je dan gaan denken over een formule waarbij de opbrengst ook nog een beetje meer overeenkomt met het werk dat je ermee hebt. Maar dat gehobbel naar het postkantoor ging bij mij ook het eerst irriteren!
Ik vind overigens een minimale bestelling van 5 euro helemaal niet vreemd. Portokosten is een ander verhaal omdat ji de ene keer een boek verstuurt en de andere keer iets heel kleins dat wél door de brievenbus past.
Ik zou zelf eerst iets aan die verzending doen zodat je níet meer door de storm hoeft. Want er is niemand die dat van je verlangt. Geloof me, ik voelde me een stuk rustiger toen ik niet meer als een idioot iedere dag weg hoefde en ook nog eens dubbel soms op een dag!
Jaap zegt
In de roos! Het serviceniveau moet omlaag, hoewel dat niet des Jeannes is. Dus: garantie van verzending binnen (bijv.) vier dagen en niet binnen 1 dag. (Tenzij de klant het echt snel wil hebben.) Bespaart je energie, scheelt in benzinekosten, verhoogt dus je rendement en niemand die je er kwaad om aankijkt.
Jeanne zegt
@ Mariette en Jaap: bingo! Dat is in elk geval al een goed begin.
En dan niet op vaste dagen (dinsdag en vrijdag bv) omdat ik me dan toch vastleg maar “binnen twee dagen” – dat is te doen.
Ik ga straks even kijken waar het allemaal op de site staat en vraag Karin dan het morgen te veranderen.
Of óvermorgen natuurlijk, want die kan ook niet altijd op afroep 😀
Jeanne zegt
Ook interessant: te ontdekken dat blijkbaar niemand klikt op dat onderste zinnetje op de Openingspagina ‘meer over Jeanne’ aangezien ik nooit bericht krijg dat dat verwijst naar een lege pagina 🙁
Kim zegt
Dat is gek! Ik meende toch zeker te weten dat ik wel eens ‘meer over Jeanne’ had gelezen. En dat klopt! Niet via ‘meer over Jeanne’, maar via de knop ‘Jeanne’ onderaan je winkelpagina. Ik weet niet of beide links naar dezelfde pagina moeten verwijzen, maar ik neem aan van wel. Dus ‘meer over Jeanne’ is zeker, via een omweg, aangeklikt.
Mooi dat je nu trouwens verder bent gekomen met een oplossing voor je servicevoorwaarden. Dat ‘binnen twee dagen verzenden’ was ook precies wat ik bedoelde met ‘niet meer per se dezelfde dag naar de brievenbus gaan’. Wel goed om het dan ook zo in de voorwaarden te zetten. Iets in elk geval binnen twee dagen op de post lijkt mij heel redelijk als klant. Zelfs wanneer je er ‘binnen drie dagen’ van zou maken.
Veel van jouw klanten zullen gewoon tegen een leuk artikel aanlopen en er niet veel problemen mee hebben dat het een of twee dagen langer duurt voor ze het in huis hebben.
Maar sommige… tsja, die bestellen pas op het laatste moment en zijn boos als het dan niet meer op tijd is …
Maar zeikerd houd je altijd. En daar kan je je ook niet door laten leiden!
Succes ermee! En een fijne zondag!
Jeanne zegt
Intussen is doorgevoerd: bestellingen worden binnen twee *werk*dagen verzonden (we hollen dus niet in het weekend).
Over de rest denk ik nog na.
De prijzen gaan naar Kim en Mariette en als iemand nou denkt: ‘ja maar – dat stelde ik ook voor en mij vergeet je’ dan kan dat heel goed want ik ben op het moment (en ook anders) wat chaotisch.
Mail me in dat geval even.
Voor je prijs 🙂
Kim zegt
Leuk, een prijs (PS. ik heb een nieuw adres).
Kan de prijs ook twee jonge katjes zijn? Daar ben ik namelijk naar op zoek. Nee, geintje hoor, over die prijs. Geen geintje dat ik er naar op zoek ben!
Maar ik ben benieuwd naar de echte prijs. Ik wacht gespannen af!En ik hoop vooral dat je nieuwe winkelbeleid werkt! Veel succes!
Jeanne zegt
@ Kim: mail me even je nieuwe adres.
En jonge katjes – dat moet toch geen probleem zijn?
Volgens mij zitten de asielen al snel weer vol 🙁
mariette zegt
🙂 haha leuk om mee te denken en jouw berichtjes roepen echt herinneringen bij me op! ik hoop van harte dat dit alvast wat rust zal geven. dan op naar stap 2, de opbrengsten optimaliseren zonder dat je jezelf geweld aandoet door iets te gaan doen wat je eigenlijk niet wilt. ben heel benieuwd, ik blijf meedenken. en qua ‘prijs’… jouw (gemoeds)rust is al voldoende prijs hoor!
mariette zegt
te laat! vandaag kwam ik thuis en vond een schattig klein kipje op de mat! dank je wel, en dubbel leuk, omdat ik kippen boetseer, en zelf wel weer kippen zou willen hebben!