“Ik zet me graag in voor Stichting Vluchteling” zegt Femke Halsema in de reclame op Radio 1.
Ze vraagt of ik dat ook doe.
Ik denk ‘ja’ en ook ‘nee’ want ik zet me ook al in voor Artsen zonder Grenzen en nog een hoop goeie doelen.
Maar Femke heb ik hoog en als zij nou zegt dat Stichting Vluchteling een goed doel is zou ik dat zeker overwegen als ik nu even niet erg krap bij kas zat.
Alleen zegt Femke het wel érg vaak op een dag op Radio 1.
Ik heb het nog niet geturfd maar als het minder dan tien maal zou zijn, zou me dat verbazen.
Tijdens het Radio 1 Journaal van deze avond in elk geval al 3x.
Nu weet ik niet wat zo’n commercial kost.
Maar ik weet wel dát-ie kost.
En meer dan een paar tientjes.
Van dat geld kunnen dus geen bedjes en dekens en medicijnen worden gekocht voor die zielige kindjes in Afrika.
Waarom zou Stichting Vluchteling dit doen?
Om er bij ons in te prenten dat Femke Halsema zich aan ze heeft verbonden?
Ik durf te wedden dat de gemiddelde Radio 1-luisteraar dat al weet.
Via de krant of via datzelfde Radio 1.
Waarom dan het erin blijven rammen?
Omdat ze denken dat als we de boodschap maar elke dag minstens 10x horen we ook de portemonnee trekken?
Zonder onderzoek zet ik in op: de gemiddelde Radio 1-luisteraar die ook nog genegen is geld te geven aan een goed doel is té slim om zich door herhaalde-klap-op-de-kop-reclame tot iets te laten verleiden. Integendeel.
Zodat ik het nu helemaal niet meer snap waarom ze dat doen.
Geef een reactie