Bij al dat googlen gisteren stuitte ik ook op deze site (<- klik).
“Het kopen van nieuw materiaal zal jouw fotografie NIET verbeteren. Decennialang heb ik gedacht “als ik maar die nieuwe lens had” dan zouden al mijn fotonoden bevredigd zijn. Noppes. Ik wil nog altijd “een lens meer”, en ik maak al 30 jaar kiekjes. Er is altijd een lens meer. Zet je erover heen.
De enige taak van de camera is het maken van foto’s zo vanzelfsprekend mogelijk te maken.”
En: “Ernst Haas becommentarieerde dit in een workshop in 1985:
Twee kereltjes uit Nova Scotia hadden grote moeite gedaan om daar te zijn en waren grote fans van Leica, werkten in een fotozaak, hadden gespaard om ze te hebben en hadden een grote bewondering voor Ernst omdat hij een Leica gebruiker was (alhoewel hij in barre tijden Nikons gebruikte voor zijn Marlboro fotosessies).
Ongeveer de vierde dag van de workshop was zijn geduld op in verband met de Leica verafgoding die deze jongens tentoonspreidden, en in het midden van een discussie, toen een van hen nog eens een vraag stelde met als doel de superioriteit van de Wetzlar te bevestigen, zei Ernst, “Leica, schmeica. De camera maakt niet het minste verschil. Ze kunnen allemaal opnemen wat jij aan het zien bent. Maar, jij moet ZIEN.”
“Hij zei ook: “Beste groothoeklens?” “Twee stappen terug” en “kijk voor het aha-gevoel.””
Hier (<- klik) laat de schrijver van dit artikel (Ken Rockwell) een aantal foto’s zien die hij maakte met flut-camera’s.
Ze tonen aan dat het idd gaat om het *zien*, om de compositie.
Nu gaat het hier wel om stilstaande beelden (rotsen e.d.), ik vermoed dat bij bewegend beeld de camera toch wel wat verschil maakt.
Maar dan moet je hem wel kunnen gebruiken.
Geef een reactie