Een nieuwe brief van de Belastingdienst:
Geachte heer/mevrouw,
U hebt een wijziging voor huur- en/of zorgtoeslag ingediend. Maar wij hebben van u voor deze toeslag(en) nooit een aanvraag ontvangen. Daarom kunnen wij uw wijziging niet verwerken.
Wilt u toeslag aanvragen? U kunt een toeslag aanvragen met het aanvraagformulier dat u binnen drie weken van ons ontvangt.
Wat nú weer!
Ik bel weer de Belastingtelefoon. Leg ook het verhaal van vorige week uit.
Opnieuw een aardige vrouw. Ze vindt het raar. Ze kan niets voor me doen. Maar ze zal toch eens uitzoeken wat ze voor me kan doen.
Iemand blijkt mijn Burgerservicenummer te hebben gebruikt om formulieren aan te vragen. Digitaal. En heeft zo ook mijn bankrekeningnummer veranderd.
Maar: “Er zijn niet genoeg gegevens voor een fraudemelding.”
Kan ze dan tenminste een aantekening maken dat ik hierover nu al 2x heb gebeld? Nee.
Maar zodra ik een brief krijg dat mijn aanvraag is *toegekend* moet ik direct “aan de bel trekken”.
Nog 1 ding: mijn rekeningnummer? Welk heeft ze daar staan? Het nummer dat de ander opgaf.
===
Vijf minuten later: S. van het regiokantoor.
Hij heeft het banknummer rechtgezet. Maar, zeg ik: hoe kan het dan dat ik nét nog hoor dat dat niet is gebeurd?
Hij kijkt in zijn PC: daar staat het nummer goed. Maar: er moet toch 1 systeem zijn? Hoe kán dat dan? Geen idee.
S. kan zich net als de vrouw van de Belastingtelefoon voorstellen dat het “lastig en vervelend en onbevredigend is” dat ze niet kunnen achterhalen wat er aan de hand is.
Kan *hij* dan in het systeem zetten dat ik hierover heb opgebeld? Nee: “Daar zijn onze systemen niet op ingesteld.”
Maar hij heeft met de hand een aantekening gemaakt en die zit nu achterin mijn dossier.
“Maar daar zal ik hem niet drie jaar bewaren.”
Ok. Dat snap ik.
De rest snap ik niet.
Ik denk dat iemand met zijn digiD bij de belastingdienst inlogde om zijn rekeningnummer te wijzigen. Daarbij vulde ‘ie zijn sofinummer verkeerd in, en dat werd jouw sofinummer. Ze moeten gewoon even kijken van wie dat rekeningnummer is, zijn sofinummer lijkt vast heel veel op dat van jou.
wat vreemd allemaal. niet leuk 🙁 maar zo zit ik nog steeds te wachten op een bedrag waar ik wél recht op heb. op de aanslag staat alleen ‘het ons bekende rekeningnummer’ maar verder komt er niks. da’s ook niet leuk.
Ach,ik snap de B-dienst helemaal niet. Heb namens de erven van mijn moeder, die in september 2009 op 92-jarige leeftijd overleed, in december 2009 keurig aangifte gedaan. de B-dienst vond hem ook keurig en stuurde mij eerst een voorlopige en daarna een definitieve aanslag. Die laatste was koud binnen of ik kreeg in juli een dreigbrief, had verzuimd aangifte te doen, en als ik dat niet voor 31 juli zou doen, nou dat zou me toch wat kosten.
Telefoontje naar de B-dienst, Ja, sorry, foutje. U krijgt een exuusbrief. Klopt, heb ik gekregen.
Maar nu kwam er vorige week weer een opgewekte brief, dat de B-dienst van mijn moeder een nieuw rekeningnr. heeft ontvangen, en dat mr B dat nummer in de toekomst zal gaan gebruiken voor het uitbetalen van zorgtoeslag etc.
Aan mijn overleden moeder of zo ?
GGGGR
Nee, de brieven heb ik niet meer, niet opgegeten, in een vuurkorfje (wel beetje symbolisch) verbrand
@Femke: dat klinkt heel waarschijnlijk.
Waarom bedenken zij dat niet (en ik evenmin trouwens).
@Mariette en @Anneke: ik begin te vermoeden dat ze het wel degelijk makkelijker kunnen maken…
en leuker ook.
Heb iedere keer problemen met mijn DigiD. Belastingdienst vind het geen probleem dat ik het DigiD van mijn partner gebruik? We zijn niet getrouwd, wonen wel op hetzelfde adres. Ik dacht altijd dat een DigiD persoonsgebonden was.
Als jij mij nou je sofinummer geeft, Truus. Dan wijzig ik jouw rekeningnummer even. Dan weten we het. 🙂
De pest is: systemen zijn ontwikkeld om processen makkelijker te laten verlopen. Werkt prima. Allemaal formulieren waarop je allemaal dingen kunt invullen. Uitstekend.
En dan gaat er iets mis. En dan moet dat opgelost.
In dit geval misschien inderdaad iemand die een fout BSN opgeeft, al dan niet moedwillig (als het moedwillig is is het wel erg vreemd, maar goed).
Dan gaat automatisch de papiermolen lopen waardoor jij alle papieren krijgt. Dat ze wel een aanvraag hebben maar geen gegevens, of wel een wijziging maar geen aanvraag, enz.
Dat wordt via afdeling X in Y verzonden. Komt geen mens aan te pas.
Intussen trek jij aan de bel: dit klopt niet. Je komt op afdeling Z terecht, waar iemand je aanhoort en het graag recht wil zetten, maar: dat lukt niet want het systeem is helemaal niet ingesteld op correcties, dus ze kunnen geen aantekening maken of zelf corrigeren of wat dan ook.
Dat zal ergens handmatig gedaan moeten worden (en dat kan!), alleen: intussen kan nog niemand in de computer dat zien, en als je dan welke andere afdeling ook aan de lijn hebt, kunnen die niets zien van die correctie die nog in de computer verwerkt moet worden.
En toch mis ik m’n tijd bij Toeslagen toen ik alle simpele dingen moest rechtbreien 🙂