Half jaar geleden bestelt een Belgische klant boeken voor 45 Euro = gratis verzending indien niet meer dan 2 kilo (toen althans – sinds de verhoogde tarieven doe ik dat naar België niet meer).
Ik heb 1 boek niet meer, klant komt nu met bestelling op 40 Euro. Dat is mijn schuld zodat ik toch de porto voor mijn rekening neem.
Om het een beetje goed te maken doe ik er een kadootje bij.
Ik geef het pakje af bij het postkantoor. Het weegt door dat kadootje 50 gram meer dan 2 kilo. Zodat ik er € 19,50 voor moet betalen.
(tel uit mijn verlies)
Vorige week: Belgische klant bestelt een boek en omdat ik weet dat ze dat leuk vindt bied ik aan 2 grote zakken drop voor haar te kopen bij de Sligro.
(ik maak hierop enkele Euro’s ‘winst’)
Klant vindt de verzendkosten van € 19,50 wel erg veel. Ik ook.
VerzendPro zegt dat zij postzegelcombinaties verkopen voor een pakket naar België waarbij je zelf maar € 13,50 betaalt.
Zal ik met ándere VerzendPro-combi’s er € 13,50 op plakken? Moet lukken.
Dus zet ik het pakket daarmee beplakt maandag op de balie van het postkantoortje in de Plusmarkt.
Vandaag een schrijven van PostNL.
Ik heb te weinig postzegels geplakt.
Gelieve NU € 7,36 over te maken. Or else….
Oen dus. Ik.
Nan Luursema zegt
Het bizarre is dat PostNL (lees TNT) ook de Belgische Postmarkt domineert. Met andere woorden: de post rijdt gewoon in één keer door per NS naar Antwerpen, wordt daar gesorteerd en zit in de afleveringsroute van TNT, lees Belgische Post. Pure oplichting van een multinational die ’n tikje te machtig is geworden.
Het rare is: als je bij bijvoorbeeld Bol.com boeken bestelt, zijn de verzendkosten extreem laag. Daar heeft TNT kennelijk contracten mee afgesloten. En ons Jeanneke (en ik) betalen daarvan de rekening. En dat allemaal voor 2 zakjes drop (overigens wel – soms – een eerste levensbehoefte voor een Nederbelg).
We hebben onze les geleerd, nietwaar Jeanne?
Jeanne zegt
Ook de tarieven voor lichte pakjes heeft PostNL per januari verhoogd.
Ik ken iemand die vnl kleine lichte pakjes verzond, ook naar België en Frankrijk, die met haar handel is gestopt.
Omdat steeds slechter te ‘verkopen’ valt dat op een goedkoop artikel de verzendkosten zo hoog kunnen uitvallen.
Bol.com is voor ons natuurlijk ook killing met z’n lage verzendtarieven.
Snappen klanten vaak ook niet, hoe dát dan kan.