R. en ik waren weer naar de opera.
Het was Die Fledermaus die geldt als een erg goede operette die vooral door operagezelschappen wordt uitgevoerd. Ik weet eigenlijk niet waarom. Misschien is hij erg moeilijk om te zingen.
Het is het bekende gedoe van iedereen die het met iedereen doet en elkaar bedriegen en je eigen vrouw niet herkennen alleen omdat ze een soort vlinder op haar ogen heeft.
Mooie muziek. Die mooi werd gespeeld door het orkest en mooi gezongen door de zangers.
Alleen: hij was te léuk. Leuk bedoeld.
We hoorden een paar mensen om ons heen érg hard lachen.
Zelf vonden wij het steeds flauwer worden en zeiden we tegen elkaar: jammer dat er voor het derde bedrijf niet ook nog een pauze was (om in weg te gaan) want van dat bedrijf wéét je dat het superflauw wordt.
Het toneel was erg dicht de zaal in gebracht. Zodat wij opeens op rij twee zaten ipv rij vijf. In het midden. We konden de zangers dus goed zien. Mn dat ze veel ouder waren dan ze eerst leken.
Teruglopend naar de parkeergarage hadden we het over de tenor die (erg goed, vond ik) Gabriel von Eisenstein zong.
In een van de eerste shots zagen we hem in de verte terwijl hij zich verkleedde. Tot op de boxer short. Lekker ding, dacht ik. Van dichtbij dacht ik: hij lijkt wel in de vijftig. Maar dat zal toch wel niet?
Ik google. Hij is 55.
O ja, hém zagen we ook. Het was even zoeken maar daar zat-ie dus toch. Beetje wazige foto maar je kunt zien dat ’t ‘m is en dat is als bewijs voldoende.
Van flauw doen met mooie muziek wordt ik erg kwaad, jouw recensie was me dan ook te vriendelijk
Muzikaal ging het heel erg goed, maar de zwakke kanten van het werk – teveel grappig bedoelde dialoog in een ohlala setting – werden zo gruwelijk melig aangezet, flauwe grappen en die ook nog slecht uitgevoerd Je kunt er toch een ironische ouderwetse zedenschets van maken, met spitse dubbele bodems? Het is wel raar dat de toch wel pretensieuze DNO als succesnummers de potsenbakkerij heeft van deze Fledermaus en de regie’s van Dario Fo.
Van de opera Marco Polo, waar ik vorige week was, kreeg ik pukkeltjes van al dat verheven en onbegrijpelijke gedoe (en de nogal matige muziek), maar dat heb ik nog liever dan de kwaadheid van gisteravond. En dan heb ik het nog niet gehad over dat contekstloze gebrul van Paul Haenen als dronken gevangenisbewaarders. Dominee Gremda moet zich in zijn graf omdraaien.
De Volkskrant was ook niet erg positief.
@ Hippo: in die Volkskrant-recensie herkende ik me wel.
Mn dat het steeds erger werd met de platte lol met het laatste bedrijf als een absoluut dieptepunt.
Wie is de dame met wie Johannes van Dam daar zit? Ik las ergens dat Clairy Polak en van Dam veel met elkaar omgaan (ze werkte vroeger in zijn kookboeken winkel) maar die heeft geen lang bruin haar.