Feit: ik heb een hartstikke leuke webwinkel met bijzondere boeken en originele geschenken.
Unieke magneetjes en boekenleggers.
(en nog veel meer)
Feit: die hartstikke leuke webwinkel loopt niet goed genoeg.
Eerlijker feit: hij loopt niet.
Nou ja, wel een béétje natuurlijk. Af en toe een klant. Af en toe zelfs een klant die in de buidel tast.
En dan krijg ik hoop. En denk ik: als ik nou eens nóg meer concentreerde op Betty Boop (=succes).
Maar dan bestelt er een maand lang helemaal niemand Betty Boop. En bestelt er ook amper iemand iets anders.
Als iemand iets bestelt ben ik hartstikke aardig en dienstbaar.
Wil de klant me alleen vertéllen wat voor stickers ze wil hebben maar heeft ze geen trek het bestelformulier in te vullen? geen probleem! Dan doe ik dat toch voor haar?
En als ze zo lief is te betalen ren ik meteen naar de brievenbus en doe er ook nog een leuk kadootje bij.
(reactie: niks)
Een andere klant bestelt een pin van € 2.95 en terwijl ik die zit in te pakken in een plastic doosje en dan ook nog een luchtkussenenvelop en 92 cent postzegels denk ik al: mm – zit ik hier nou niet op toe te leggen.
En ja hoor, vanavond een mail van die klant: ze heeft niks ontvangen. “Is er soms iets mis gegaan?”
Tegelijk ben ik bezig met een restyling van de Winkel (waardoor een wél aardige klant die iets in het Gastenboek wou schrijven daartoe geen toegang kreeg want er was een ontwerpfout gemaakt en toen ik kon melden dat de fout was hersteld had ze geen zin meer).
Ik denk nu: wat als ik stop.
Niet per se alles bij het grof vuil gooi. Maar niks nieuws toevoeg. Of hoogstens af en toe iets dat ik tegenkom.
Geen Kadotips meer. Geen Nieuwsbrieven.
Ik proef het idee.
En meedenken mag wel maar alles beter weten niet (als je begrijpt wat ik bedoel).
Nan zegt
Bij de pakjes die ik van jou ontving (2) dacht ik ook elke keer: het is volstrekt onmogelijk dat Jeanne hier nog iets aan verdient, waarschijnlijk legt ze erop toe. Ik heb heerlijke boeken bij jou besteld, die stuk voor stuk ( vaak alleen al door het artwork, veel meer waard zijn dan jij ervoor vroeg. Is het een idee om door te gaan met boeken en de kleine cadeautjes in de uitverkoop te doen (Betty Boop, koelkastmagneetjes e.d op Marktplaats)? Als jij je specialiseert (positioneert heet dit in marketingkringen) met jouw unieke smaak voor boeken, stijgt ook de waarde ervan, kan niet missen.
Tip: als je de kleine cadeautjes op Marktplaats zet, verkoop ze dan per 5 of per bulk. Dat is aantrekkelijk voor een andere winkelier en bovendien hoef je dan niet met telkens nieuwe pakjes naar de brievenbus, voor een armzalige winst.
Jeanne zegt
@Nan: de boeken zijn niet meer waard dan ik ervoor vraag.
Er zijn sites waar je kunt kijken wat de concurrentie rekent, en daar houd ik rekening mee.
Betty Boop zijn geen ‘kleine kadootjes’ hoor – daar maak ik mijn winst. Ik verkoop ook meer Betty Boop dan enig ander artikel.
Mbt Marktplaats: dat heb ik mm geprobeerd maar zonder succes. Bovendien: waarom zou ik dingen ‘in de uitverkoop doen’.
Dat ‘positioneren’ – ik begrijp wat je bedoelt maar ik denk niet dat het bij een webwinkel werkt.
Er zijn weinig mensen die bij me kopen vanwege mijn unieke smaak. Ze zijn op zoek naar een bepaald boek, dat vinden ze via google.
Dan zien ze staan hoeveel er voor wordt gevraagd waarbij mn de tweedehandsverkopers via bol.com geduchte concurrenten zijn. Veel ervan vinden het ‘gewoon’ leuk winkeltje te spelen – dat geven ze ook toe.
Soms heb ik een uniek boek te pakken dat alleen een antiquariaat voor een hoog bedrag verkoopt.
Hoera! alleen … vaak is dat boek niet voor niets ‘uniek’, er is nl weinig vraag naar. Dat boek staat dus jaren te wachten op z’n koper.