Laatst stond er een interview in het AD met Laurens Borst, de zendercoördinator van Radio 1. Die gaf af op een gesprek dat hij in de Ochtenden twee natuurkundigen met elkaar in gesprek had gehoord. Slaapverwekkend vond hij dat, en geen touw aan vast te knopen.
Dit zou nooit meer voorkomen, want hij gooide het roer om. Niks meer intellectualisme, niks meer lange gesprekken. Een soort DWDD belooft hij ons. Met royalty (want dat vinden -denkt hij- de mensen leuk). En auto’s enzo.
Ik denk eraan tijdens het marathoninterview met Louise Fresco. Erg interessant – net als de eerdere marathoninterviews deze zomer. 1 vrouw vond ik vervelend. ‘Niet aardig’-vervelend. Niet ‘saai’-vervelend. En dat gesprek met die natuurkundigen (mentor en leerling) heb ik ook gehoord en boeide me enorm.
Dat moet dus allemaal wijken voor royalty en auto’s.
Opdat niet meer hoger opgeleide middelbaren Radio 1 luisteren maar hippe stukjes onbenul.
Borst heeft de opdracht het marktaandeel naar de oude 9% te brengen. Daar stuitte ieder verzet, van o.m. Vara en VPRO, op af.
Frans Klein van de Vara vat de zaak tot de kern samen. “De vraag is: wil je maximalisatie of optimalisatie?”
Borst schippert daar als marktdenker tussendoor en wil “beter aansluiten bij de belevingswereld van de luisteraar”.
Klinkt altijd sympathiek maar is het niet. Vervlakking en infantilisering van het aanbod is het gevolg (royalty en auto’s ahw). “Nóg meer fastfood”, zegt Kees Schaepman (VPRO).
Oude discussie in weer eens een nieuw jasje. We wachten af in grote vreze.
Ja, ik weet het: het marktaandeel.
En het zal wel onderzocht zijn maar ik denk toch dat kwaliteit meer luisteraars trekt.
En anders maar niet zoveel luisteraars maar wel radio om hartstikke trots op te zijn en de wél luisterende luisteraars erg blij mee te maken.
Ik merk dat ik nu al minder Radio 1 luister.
DingenDieGebeuren heb ik vaak wel aan maar gaat meestal na drie minuten áf zodra de presentator z’n eerste gesprekspartner heeft afgebekt.
Die Kockelmann wordt de ochtendpresentator na R1J – half tien radio uit dus.
Als R1J ook zo slap oppervlakkig wordt als de bedoeling is met de hele zender stop ik met Fanlog.
En kan ik dan -net als Rob Trip- éindelijk weer eens uitslapen.
denk je dat echt, dat kwaliteit meer luisteraars trekt?
ik zou het geweldig vinden als het zo is, maar ik geloof er niks van.
anders waren story c.s. & rtl c.s. toch nooit zo groot geworden?
al geloof ik direct dat de huidige luisteraars minder zullen luisteren naar r1 wanneer het niveau acheruitgaat.
Ik heb begrepen dat de rechter over een paar dagen uitspraak doet over het bezwaar dat door de NOS-OR aanhangig is gemaakt. En, lees ik: “Indien de rechter de OR in het gelijk stelt, dan moet de NOS de besluitvorming terugdraaien én alsnog advies inwinnen.”
En wordt de ingangsdatum van 25 augustus dus uitgesteld.
Of dat veel zal veranderen weet ik niet. Vijftien omroepen hebben een say in het verhaal, wat betekent: slagvaardigheid nul, lijfsbehoud als parool.
Het belangrijkste: korte termijn marktdenker Borst maakt m.i. een kanon van een marketing fout. In dat vak is homogeniteit en loyaliteit van de doelgroep een leidend beginsel. Met ver(v)luchtiging van de programma’s wordt de doelgroep diffuser, dus minder loyaal, groter verloop enz. Terwijl je met kwaliteitsradio juist de gewenste homogene groep loyale luisteraars aan je bindt. Dus, Jonneke, het gaat niet zozeer om meer of minder luisteraars maar om binding van een herkenbare groep luisteraars op de langere termijn.
Radio 1 moet, om zich te handhaven, z’n doelgroep daarom juist versmallen en begrenzen tot de luisteraar die nieuwsgierig is, graag wil nadenken, en open staat voor nieuwe ervaringen.
Doe je dat niet, o.k. maar dan wordt het aanbod langzaam maar zeker inwisselbaar met de pulp van de overige 86 zenders. Vertrossing heette dat vroeger. Een m.i. onstuitbaar proces als ex-marktkoopman Borst z’n gang blijft gaan.
Los daarvan, wanneer je als serieuze journalist/redacteur om welke reden ook de kwaliteitsnorm moet loslaten à la Borst, waarom zou je dan nog radio willen maken?
Waarom staat er in Hilversum zo zelden een krachtig ideoloog op die een beroep doet op de vaktrots van de programmamakers? Waar zijn de Arie Kleywegts gebleven, de non-conformisten? Waarom zo slap en meegaand allemaal?
Ingeborg Beugel schreef over het onderwerp een behartenswaardig artikel in De Journalist.
http://www.dejournalist.nl/
Ja, ik zag het.
Ik had er niet naar verwezen omdat ze het Filiaal in het R1J ook afkat…
Selectieve berichtgeving dus, dat is zo fijn van een eigen weblog, kun je gewoon lekker schrijven wat je wil.
Maar het *is* een goed artikel…
Ik luister thuis of op m’n werk zelden naar R1 in de ochtend, maar op vakantie in Frankrijk via de schotel hebben we vaak R1 op staan en we hebben genoten van de marathoninterviews en óók van het gesprek van de natuurkundigen, terwijl natuurkunde nou niet bepaald ‘my cup of tea’ is. Voor mij staat R1 vooral voor gesprekken van kwaliteit met wat verdieping… de hippe stukjes onbenul zetten sowieso nooit R1 op – die hebben de radio afgestemd op de commerciële zenders 🙂