Ik ben toe aan een nieuwe leesbril. Al zeker een jaar.
Maar ik stel het uit omdat mijn vorige twee ervaringen bij Pearle in Amsterdam zo slecht waren. Ze hadden geen tijd voor me en deden het opmeten slordig en toen was de bril ook niet klaar toen het beloofd was (en eerst zoek). Terwijl ik een paar dagen later naar Amerika ging.
Vorige week kreeg ik een brief van SpecSavers. Ze zijn bezorgd over mijn ogen. Omdat ik er vier jaar geleden voor het laatst was.
Klopt (dat ik er vier jaar geleden voor het laatst was – dat ‘bezorgd zijn’ weet ik niet zo zeker).
Ze vragen of ik zin heb in een “uitgebreid oogonderzoek” door 1 van hun “gediplomeerde opticiëns” en zo ja: dan kan ik een afspraak maken.
Zin heb ik niet maar die afspraak, dat staat me wel aan. Bij Pearle kan dat nl niet en dan komt het nogal eens voor dat je ongelegen komt en dus onvoldoende aandacht krijgt.
Ik bel ze op (na een week uitstel wegens telefoonangst). Ik wil vragen: hoe lang duurt het voor een bril klaar is, hoe lang vantevoren moet je een afspraak maken, wat zijn jullie openingstijden.
De telefoon gaat 5x over. Dat valt mee.
“Met SpecSavers Buikslotermeerplein met Moniek”.
“Met Zjanne Doomen, ik wou een paar dingen vragen.”
“Hebt u een ogenblikje alstublieft?”
“Eh.. Ja.”
Ik wacht. En ik wacht. Want ik weet dat als ik neerleg ik nooit meer zal bellen, en nu had ik mezelf éindelijk zover.
Drie minuten later hang ik op.
Want als ze iemand zo lang zomaar laten wachten, kan de rest van de service ook nooit goed zijn.
Ik moet veel bellen en het wachten aan de telefoon is het grote dagelijkse leed, om kanariegek van te worden eigenlijk. Ik doe het dus ook niet meer, tenzij ze precíes zeggen hoe kort het duurt. En dan beloven géén achtergrondmuziekjes te draaien, want dan moet ik mevrouw persoonlijk vermoorden, helaas.
Hier had ze de telefoon gewoon neergelegd.
Ik hoorde dus ook mensen aan komen lopen en dacht: ha, nu is het zover. En dan liepen ze weer weg 🙁
Valt er niet een brilboer te mailen met je vragen? Ondertussen ben ik erg gelukkig met mijn onaangesloten opticien Geerling, broer van squashvriendje, die rustig nieuwe glazen in mijn oude monturen zet (mijn zonnebril is zeventien jaar) en het me niet euvel duidt als ik af en toe vreemdga. We zijn allebei beroepsouwehoeren, dus dat zijn hilarische sessies. Weer iets heel anders dan jouw SpecSaver…
Inger, het zijn geen algemene vragen.
Ze betreffen die ene winkel die z’n telefoon neerlegt en niet beantwoordt.
Wat moet ik ‘een brilboer’ dan vragen??
En squashvriendjes heb ik helaas niet 🙁
O… Ik dacht dat je die vragen ook kon stellen aan een Purmerendse ongebonden brilboer bijvoorbeeld. Grote kans dat je de baas zelf treft, en die is vast meer servicebereid dan Buikslotermeerse Moniek…
“Die vragen” zijn: wanneer zijn jullie open en hoe lang duurt het voor de bril af is.
Maar dan moet je toch eerst een ‘goed adres’ hebben?
Ik kom nooit in Purmerend, ken er dus ook geen ongebonden brillenboer die mogelijk wel tot service bereid is. Ik weet dus ook niet of die kundig is.
Wat jij bedoelt is: loop een willekeurige winkel binnen.
Maar daarvoor hecht ik toch te erg aan een goede bril.
Nee, ik bedoel: zoek juist geen keten-brillenwinkel, die willen groeien en nemen Monieks aan. Heb jij zulke goede ervaringen met SpecSavers?
Als je ogen niet zo heel veel van elkaar verschillen, kan je ook prima vooruit met een leesbril van nog geen vijf euro of zo van de hema of de blokker. Zelf even uitproberen welke sterkte je nodig hebt, afrekenen en wegwezen.
@ Theo: geen gek idee.
Ik heb altijd een reserve Hema-bril liggen en die voldoet best.
Kan ik het probleem in elk geval voor me uit schuiven.