Theo stelt voor mijn klanten via iDeal te laten betalen.
Ik zoek het uit en ik begrijp uit de Postbank-site dat aansluiten gratis is maar dat elke transactie 75 cent kost.
Nu denk ik: die moet de klant betalen. Omdat ik zoveel goedkope artikelen heb. Als ik op een boek van 3 Euro ook nog eens 75 cent moet aftrekken omdat de klant met iDeal betaalt blijft er helemaal niets meer over.
Ik begin erover op een lijst van vrouwelijke ondernemers en de meningen zijn verdeeld.
We belanden in de vertrouwde discussie (hier ook gevoerd) over ‘administratiekosten’ of niet.
En dan zegt iemand, weten jullie wel dat de pakketzegels duurder zijn geworden?
En inderdaad. Alsof € 6.20 nog niet genoeg was, nu is het € 6.75.
Wat een prima bijdrage aan het draaiend houden van de economie.
theo zegt
Voor die 75 cent weet je direkt waar je aan toe bent en dat je nergens meer achteraan hoeft (ook niet om te melden dat als iemand voor 2,50 extra bestelt, dat ie dan 6,75 verzendkosten niet hoeft te betalen). Je kunt bij het invoeren van nieuwe artikelen zeg 3 % bijtellen voor de administratiekosten. Als ik ze als klant apart in rekening gebracht krijg, dan vind ik dat minder prettig, vooral als het niet tevoren gemeld is (wat je bijvoorbeeld met de verzendkosten wel doet).
Je moet zeker geen extra heffing gaan zetten op het betalen met iDeal: het is handig en vlug voor de klant (is dat ook weer geregeld) èn hartstikke handig voor de webwinkelier. Minder gedoe met klanten maakt het voor jou veel prettiger.
theo zegt
Je zou die 75 cent ook bij de verzendkosten (toch portokosten + toeslag verpakkingsmateriaal + transactie- en administratiekosten) kunnen tellen. Dan is de 75 cent die mensen betalen die niet met iDeal betalen een beetje extra vergoeding voor jou voor “gedoe”. En hoef je niets aan de prijzen van je artikelen te veranderen -wel ben je boven de 45 euro die 75 cent ook weer kwijt. Maar dat is bij zo’n leuke bestelling weer niet zo erg.
Jeanne zegt
Mijn ‘verzendkosten’ zijn porto + btw.
Ik reken niets voor de luchtkussenenvelop, plastic doosjes, bubbelplastic: het verpakkingsmateriaal.
Ik reken ook geen transactie- en administratiekosten.
En 75 cent (of 3% extra) zetten op álles – dat zou in elk geval alleen gelden voor alles vanaf nu, omdat het anders een rotklus is alle artikelen hierop na te lopen.
Soms vind ik 75 cent extra ook niet reëel.
En bij boeken bv kijk ik wat de concurrentie doet en ga daar dan net onder zitten.
Ik heb ook boeken van 2-3 Euro. Die moeten niet duurder worden.
En 3% op 3 Euro is 27 cent.
Tuurlijk kan wel ergens worden vermeld dat betalen met iDeal iets extra kost – bv bij de Leveringsvoorwaarden die niemand leest 🙂
theo zegt
Dus het wordt porto + 1 euro + btw. Voor iedereen die onder de 45 euro blijft. Je hoeft niets op je oude of nieuwe prijzen te zetten en behalve voor iDeal heb je ook nog iets om je verpakkingsmateriaalkosten op te vangen. Ik zou betalen met iDeal zeker niet duurder maken, omdat het makkelijk is voor de klant die zich ook niet meer bedenkt want het is al betaald. En het scheelt ook jou een hoop gedoe.
Je moet niet juist de mensen die het jou gemakkelijk maken een euro extra laten betalen. Iedereen betaalt een euro extra, ongeacht betaalwijze.
Ik zou het zeker eens een tijdje proberen. iDeal komt bovendien heel professioneel over bij een webwinkel. Je kunt er alleen maar beter van worden!
sabine zegt
Ik ben het met Theo eens. iDeal kweekt bij mij vertrouwen en maakt dat ik sneller geneigd ben tot aanschaf van een online product.
Kan me voorstellen dat je als kleine speler meer ‘last’ hebt van die 75ct. Grote spelers hebben dat niet.
Maar ik denk dat veel mensen niet door hebben dat iDeal ook geld kost (en dus ook doorberekend aan ze wordt).
Vind t coulant dat je geen geld rekent voor verpakking/adminkosten. Kost je ook tijd en geld. Dus als je dan ook niet iDeal doorberekent ben je een nog grotere dief van je eigen portemonnee.
Helemaal als je doel is om toch wat extra geld te verdienen aan je online shop.