We maken kennis met de met een zwaar Surinaams accent sprekende ‘Kenneth Meerman’: “U kunt mij boeken als Sinterklaas. Nu ook met zomerkorting.”
“Nou, succes” zegt een man cynisch. Terecht natuurlijk. Want hoe politiek correct en multi-culti we ook willen zijn, bij Sinterklaas denken we niet aan een Surinaamse man en al helemaal niet aan 1 die zo stom is dat-ie ons zichzelf wil aansmeren “met zomerkorting”.
Maar dan. “Zorg dat je adverteert in de Telefoongids en Gouden Gids dan heb je dat deel vast voor elkaar.”
En later: wie iemand wil zoeken voor een evenement zit óók helemaal goed in die Telefoongids en Gouden Gids.
Er zijn een paar variaties op deze radioreclame. Allemaal laten ze iemand horen van wie je direct weet: die is dus zéér ongeschikt voor waar hij zichzelf voor aanprijst. Dat weet je omdat je het hóórt.
Wanneer die iemand een advertentie in de Gouden Gids had gezet met “te boeken als Sinterklaas” had je geen idee gehad dat het een Surinaamse oetlul was. Dan had je ‘m -o gruwel- misschien wel geboekt. Of je was er achter gekomen toen je hem belde.
Wat weer extra moeite-voor-niks zou zijn geweest.
Maar misschien begrijp ik het wel verkeerd.
Ze hebben de minst waarschijnlijke verpersoonlijkingen gekozen, zoals meneer Tokkie die te boeken is als stylist en voor advies op gebied van persoonlijke verzorging.
Leuk! Hahahaha! Ik lach me helemaal slap!
Zucht.