Zoals veel mensen die op mini trip gaan zoek ik mijn hotel via internet.
Dan kom ik al snel op tripadvisor, booking.com, hotels.com etc.
Ik zie een aantrekkelijk hotel, ik zie een aantrekkelijke kamer (*altijd* een tientje meer betalen om er zeker van te zijn dat je op het laatst nog kan annuleren – de diva kan opeens afzeggen ivm ziekte, je kunt zelf opeens iets onder de leden blijken te hebben).
Ik bekijk datzelfde hotel nog even op de eigen website.
Om te zien (o.a.) wat het extra biedt – in rare steden als Budapest en Praag waar de taal ondoorgrondelijk is en lang niet iedereen Engels spreekt vind ik het bv wel handig als een taxi me van het vliegveld kan halen.
Komt voor mekaar, vind ik op die website.
Waar ik voor de zekerheid ook nog even kijk of hún tarief veel hoger is dan dat van booking.com (nee).
Terug naar booking.com waar de prijs van ‘mijn’ kamer in een kwartier meer dan twintig Euro is gestegen.
WTF?
Of eigenlijk: zo gaan die dingen.
De site ziet dat je belangstelling hebt en dan gaat wanneer je nóg eens kijkt het tarief omhoog.
De oplossing kan zijn: inloggen via een ander ip-adres.
Wat ook kan: het hotel rechtstreeks benaderen.
Uitleggen wat ik zoek, vragen of zij die kamer (tweepersoons en met een king bed – niet met twee 1-persoonsbedden zoals booking.com in het midden liet) idd voor bedrag X aanbieden waarbij X het oorspronkelijk lage tarief is.
Dat doen ze en ook over de taxi worden we het eens én over de fles witte wijn die op me zal staan te wachten.
Dit is niet eenmalig (daarom schrijf ik ook: ’tip’) want zo doe ik het ook bij een hotel in Zürich waar ik een keer verbleef via een bemiddelende organisatie en toen – toevallig – een upgrade kreeg omdat die kamer beschikbaar was.
Nu krijg ik dezelfde kamer voor een gering extra en matsen ze me ook mbt de prijs van het ontbijt.
Waarom?
Ik maak mezelf graag wijs dat het is omdat ze me aardig vinden.
Maar waarschijnlijk is het omdat ze zo de bemiddelingskosten via booking.com kunnen omzeilen.
Aanvullende tip: op die sites is soms een aantrekkelijk hotel op de goede plek volledig volgeboekt in de gewenste periode. Bij rechtstreeks bellen blijkt er vaak nog wel plaats te zijn.
Goeie aanvullende tip!
Ik ben een angsthaas kwa bellen maar voor wie dat niet is: je hebt gelijk.
Wat ook zo naar is, die sites die adverteren met ‘u bent te laat!’ of ‘er zijn nog maar 3 kamers en er zijn nu 10 mensen aan het kijken!’