Het lijkt even mooi maar haken en ogen en beren doemen op bij het vérder denken.
De ideale iDeal is natuurlijk: klant bestelt, klant drukt op iDeal-knop, klant heeft betaald, ik heb het geld binnen.
Maar.
Dit kan niet zolang de verzendkosten niet zijn vastgesteld.
En dat kan het script niet. Mogelijk wel bij 1 artikel (daarbij staan de verzendkosten immers al genoemd) maar niet bij méér. Drie boeken kunnen een pakket zijn, maar dat hóeft niet.
Ook kan bij een horloge de batterij leeg zijn (dan bied ik de klant korting). Enig contact via mij is dus wel wenselijk.
En nu kán het theoretisch dat ik als tussenstap er tussen zit en dan de klant een iDeal-link toemail, maar is daarmee niet het hele ‘gemak’ en mn de hele ‘professionaliteit’ verpieterd?
Er dan ook nog eens geld voor rekenen zou bovendien absurd zijn.
Bol.com (en ook wat kleine winkels) lossen dat ‘meerdere artikelen’-probleem trouwens op door 1 vast bedrag te rekenen. Omdat bol.com groot is, is dat bedrag klein (nl € 1.95). Terwijl kleine winkels met een vast bedrag, vaak juist een groot bedrag in rekening brengen.
Meestal 5-6 Euro, wat acceptabel is als je een stapel boeken bestelt, maar niet bij een pocket van € 2.50, die zou ik zelf dus niet bij zo’n winkel kopen.
theo zegt
Een metselaar is hier mijn huis aan het verbouwen -vernieuwing van de buitenmuur achtergevel. Deze man rekent 35 euro per uur ex 19 % btw en ex alle stenen, zand, cement muurankers en kozijnankers en weetikveel.
Als jij klanten krijgt die voor 2,50 iets bestellen, dan mag je ze voor de moeite van het uitzoeken, inpakken en verzenden best 6 euro extra rekenen. Laat ze maar doorzoeken tot de verhouding tussen wat ze willen hebben en de verzendkosten voor hen acceptabel zijn of doorgaan naar 45 euro.
Ik zou voor 2,50 niet uit mijn stoel komen, dus laat die klanten maar schieten.
Als je niet hoeft te bakkeleien over de verzendkosten en zelf altijd de goedkoopste optie kiest en de klant standaard 5 euro berekent maak je het jezelf en de klant een stuk makkelijker. Efficiency en duidelijkheid is óók service. Voor een niemendal-bestelling gaan ze maar naar een ander.
Enige voorwaarde is dat het script automatisch herkent dat een bestelling over de 45 euro gaat en dan die 5 euro weer vervalt.
theo zegt
Wat de horloges betreft kan je zorgen dat je zelf wat reserve batterijen hebt liggen en de lege zonder verdere communicatie vervangen voor volle.
En je zou ook de verzendkosten boven 45 euro standaard terug kunnen storten (maar het is leuker dat de koper tussentijds kan zien dat de porto in het winkelmandje naar nul gaat).
De bedoeling is juist dat de hoeveelheid gedoe die je nu hebt drastisch vermindert. Meer plezier met je winkel.
Jeanne zegt
Je eerste opmerking ga ik over nadenken.
Mbt de horloges: ik heb geen idee hoe moeilijk dat is, hoeveel verschillende batterijen er zijn en welk gereedschap ik zou moeten hebben.
theo zegt
Ik zag dat je liefst 5 bladzijden horloges in je winkel hebt. (Ik dacht nog : gooi die handel eruit -mooi fout gezien van mij dus!) Je zou er samen met Roelof eens naar kunnen kijken. Hoe krijg je ze makkelijk open. En zijn ze allemaal van een of twee versschillende types, zodat het te doen is om er wat reserve te hebben liggen. Je hoeft dan geen korting meer te geven en daarover ook niet in conclaaf met de klant.