Ik vertelde laatst over de verhuurder die me onder druk had gezet: als ik waagde een comment bij zijn rental te zetten (er was gedoe over een niet werkende koelkast), zou hij *mij* zodanig becommentariëren dat nooit meer iemand aan me zou willen verhuren.
Chantage noemen ze dat.
Gelukkig zijn de meeste verhuurders aardig.
Omdat ze gewóón ‘aardig’ zijn en ook omdat *ik* aardig ben.
Wanneer het me ergens bevalt, meld ik dat. Wanneer ik bijzondere dingen meemaak (bijzondere dieren, bijzondere foto’s gemaakt), laat ik dat ook weten.
En achteraf schrijf ik een zeer gedetailleerde positieve recensie.
Dat laatste is ook omdat ik zélf als potentiële huurder niets heb aan commentjes als ‘was geweldig!’ en ‘alles tiptop in orde’.
Veel hosts (laat ik het niet mooier voorstellen dan het is), nemen dat voor kennisgeving aan.
Andere zijn blij wanneer ik me enthousiast uit.
Ook omdat het vaak een eigen huis betreft dat ze een aantal maanden per jaar verhuren. Dan doet het toch goed wanneer dat huis wordt gewaardeerd.
Band
Met een paar váste verhuurders heb ik nu een ‘je krijgt korting’-band.
Niet om gevraagd, is me aangeboden.
Meestal omdat ik er al een aantal keren wás, me vriendelijk uitte en die goede recensie schreef.
Het kan ook nóg sneller gaan.
In mei huurde ik een schitterend huis voor 1 nacht.
Het regende vanaf het moment dat ik aankwam tot ik de volgende ochtend de spullen in mijn auto legde.
Ik was aardig, de verhuurder was aardig, ik schreef de gebruikelijke goede recensie voor huizen waar ik het naar mijn zin heb gehad.
Zijn reactie: als je nog eens in de buurt bent, mag je 1 nacht gratis verblijven en hoef je alleen de schoonmaakkosten (die doet daar een bedrijf) te betalen.
Een paar dagen geleden mail ik de verhuurder, herinner hem aan het aanbod en voeg eraan toe: als je dat toch niet wilt doen no hard feelings.
Maar hij doet het wel.
Zo kan het dus ook gaan.
Niet elke verhuurder is een gemene blackmailer.
Geef een reactie